Documentaire Talenten in de Schilderswijk
Wat moet de kijker te weten krijgen om de film goed te begrijpen?
De kijker moet weten dat we in een achterstandswijk staan en zou dus zo moeten weten dat de talentvolle mensen niet zo gauw de kans hebben om uit te groeien.
Hoe kom ik tot mijn doel?
Het vinden van talentvolle mensen die de kans niet hebben gehad of hebben om uit te groeien tot echte artiesten.
Onderzoeksvraag?
Hoe zorgen we ervoor dat talentvolle mensen de aandacht krijgen om uit te groeien?
Wat is het einde van ons verhaal?
We gaan naar de wethouder toe en laten het filmpje zien waarin te zien zal zijn hoeveel talent we in schilderswijk hebben. We vragen hem ook om een conclusie.
Wie zijn de belangrijkste personen van ons verhaal?
De talentvolle bewoners van schilderswijk, De talentvolle bewoners uit een andere wijk en de wethouder.
Wie , wat , waar, wanneer, waarom
Waar zijn we in de film?
In de film zijn we vooral buiten op zoek naar mensen die een talent hebben en die ze ook willen laten horen. We zijn ook in buurthuizen om te kijken in hoeverre zij deelnemen aan talenten activiteiten. Over de andere wijk kunnen we nu nog niks zeggen omdat we niet precies weten welke wijk het zal worden.
Wanneer speelt de film?
Ons film kan zich op elk moment en elk periode afspelen.
Wie speelt er in de film?
De talentvolle bewoners van schilderswijk, De talentvolle bewoners uit een andere wijk en de wethouder.
Wat zijn zij in de film?
Talenten die geen kans hebben, talenten die wel een kans hebben, medewerkers van het buurthuis, wethouder,ouders.
Waarom zijn zij in de film?
Om hun verhaal te doen.
Wat is de context?
Zoektocht.
Hoofdpersonen: Word nog besproken.
Tegenstrever: De gemeente van Den haag.
Persoon hier tussenin: Bewoners met een talent.
Wat zijn hun drijfveren?
Uitgroeien tot een echte artiest.
Akte 1:
Het fundament: Mensen laten zien die geen talent hebben en mensen die wel talent hebben maar niet ver zijn gekomen.
Van expositie naar verandering: Nadat we de talenten hebben laten zien gaan we over naar instanties om te vragen in hoeverre zij talenten motiveren om door te gaan.
Spanningsopbouw: Een persoon met talent mislukt in zijn auditie of optreden.
Wendingspunt: Mensen laten zien die talent hebben en daarna mensen laten zien die een mislukte poging hebben gedaan om ver te komen.
Akte 2: De confrontatie
Obstakels: Waarom lukt het die mensen niet om door te breken en wat is er mis?
Wendingspunt: Mensen die er niet in zijn geslaagd om door te breken te motiveren om hun talent een tweede kans te geven.
Van groot naar klein de verhalende structuurelementen:
Samenhang geheel:
Fade in:
Ext. Park - Day
Naamloos zit op een bankje en laat zijn talent horen vervolgens vertelt hij/zij wat zijn talent is en vertelt dan waarom het niet mogelijk is om een echte artiest te worden.
Ext. voetbalveld - Day
Jongetjes lopen met een bal in hun handen het voetbalveld op en beginnen te spelen. Vervolgens stopt er eentje en vertelt wat zijn plannen voor voetbal in de toekomst zijn en hoe hij die zou willen bereiken.
Ext. Buurthuis – Day
We gaan naar een buurthuis. Daar filmen we de jongeren met wat zij aan het doen zijn. We vragen een paar jongeren met wat voor talenten zij hebben. Ook vragen we de jongeren wat zij vinden van hoe er met talenten in de wijk wordt omgegaan. We stellen ook een paar vragen aan jongerenmedewerkers. Wat doet de buurt met jongeren die talent hebben, is de mogelijkheid om te groeien groot in de wijk en wat vinden ze hoe er met talenten in de wijk wordt omgegaan.
Ext. Hangjongeren – Day
Een groepje jongeren zijn aan het rondhangen op straat. We lopen naar hen toe en stellen een paar vragen. Wat vinden zij hoe er met talenten wordt omgegaan, wat voor talenten ze zelf hebben en of er veel talenten in de buurt zijn.
Ext. School – Day
We hebben met een school afgesproken voor een interview. We lopen naar een lokaal. Daar stellen we de leraar een paar vragen; zijn er talenten op deze school, hoe wordt er met talenten op deze school omgegaan, worden ze geholpen om te groeien en is er de mogelijkheid om via school uit te groeien waar ze goed in zijn en heeft de school een sportteam. Daarna lopen we naar de aula en stellen we een paar vragen aan de leerlingen. We vragen wat voor talent zij hebben, of de school veel talenten heeft, wat zij vinden hoe er met talenten op school wordt omgegaan en of de school veel met talenten doet.
Andere wijk
Ext. Pleintje – Day
Een paar onbekende jongeren chillen bij een pleintje. We lopen naar hen toe en stellen een paar vragen; wat voor talenten hebben ze, hoe er met talenten in deze buurt wordt omgegaan en sturen de ouders zelf de jongeren naar bijvoorbeeld een sportclub of zangles. Wordt er veel met talenten in de buurt gedaan en gaan de meeste talenten via de ouders naar bijvoorbeeld een sportclub of zangles.
Ext. Straat – Day
We vragen een onbekende op straat een aantal vragen; wat voor talenten zijn er in de buurt, hoe wordt er met talenten in de buurt omgegaan en wat de geïnterviewde ervan vindt.
Ext. Buurthuis – Day
We gaan naar een buurthuis als er tenminste een buurthuis is in de wijk waar we naartoe willen. Daar filmen we de jongeren die bezig zijn. We stellen de medewerkers een paar vragen; wat voor talenten zijn er in de buurt, organiseert de buurthuis talentenjachten, en wat ze er zelf van vinden. Ook vragen we de jongeren wat voor talenten ze hebben en wat voor talenten er in deze buurt is.
Ext. School - Day
We gaan naar een school en vragen de leraren een paar vragen; wat voor talenten zij op hun school hebben, of e school iets met de talenten doen, of de mogelijkheid er is om via school uit te groeien waar je goed in bent, of de school talenten helpt met ontwikkelen. Ook stellen we een paar leerlingen een paar vragen; wat voor talenten ze hebben, of de school hen daarbij helpt en wat ze vinden hoe er met talent wordt omgegaan.
Hallo Emel,
BeantwoordenVerwijderenDuidelijk verhaal, ik ben benieuwd wat de ander van jouw groepje er van vinden.
Hallo Emel,
BeantwoordenVerwijderenJe bent goed bezig, wel even opletten dat je int en ext goed onderverdeeld.